crochet along, Haken, made by Mriek, Pixel haken, Wie is de Mol?

Alles wat je moet weten over de Wie is de mol CAL

Jaaaaa! Volgende week gaan we starten met de Wie is de mol CAL! šŸ˜€ Haak je ook aan? In deze blog alle informatie die je erover moet weten šŸ˜€

Ik maakte hier natuurlijk ook een video over šŸ˜€ Die vind je hier.

Wat gaan we maken?

We gaan een deken haken. De deken bestaat uit 2 banners en 9 blokken. Hij wordt gepixelhaakt, met pixel haken haak je meteen je afbeelding door middel van kleurwissels. Klinkt misschien ingewikkeld, maar als je door hebt hoe het werkt valt het wel mee. Wat de afbeeldingen zijn is nog geheim, het is dus een mysterieuze CAL.

– dit is de layout van de deken –

Voor de deken gebruik ik de corner to corner steek, daar is dit patroon ook op gebaseerd. Wil je graag een andere steek gebruiken? Dan kan, alleen dan kom je niet uit met de banners en het aan elkaar haken. Dit is echt gebaseerd op de corner to corner steek in dit patroon. Mocht je het toch willen adviseer ik om alleen de 9 blokken te haken, die kan je dan aan elkaar zetten zoals je zelf wilt.

Hoeveel garen heb je nodig?

Dit vind ik een lastige vraag om te beantwoorden. Iedereen heeft een eigen hand van haken, waardoor de een meer garen nodig heeft dan de ander. Ook vind ik het fijn als iedereen aan kan sluiten met garen naar keuze, zodat iedereen aan kan haken. Hieronder staat een overzicht met de kleuren die ik gebruik, met ook een voorbeeld hoe die kleur eruit ziet. Op die manier kan je de kleuren kiezen van het garen dat je maar wilt. Ik haak zelf met Stylecraft, de kleuren staan erbij genoemd.

Hoe reken je nu uit hoeveel garen je nodig hebt? Dit kan je uitrekenen door middel van een proeflapje.
– Haak een proeflapje met het garen en de haaknaald die je wilt gebruiken in de corner to corner steek
– Weeg je proeflapje
– Reken uit hoeveel 1 pixel van je proeflapje weegt door het aantal pixels van je proeflapje te delen door het totale gewicht van het proeflapje
– Het gewicht van 1 pixel vermenigvuldig je met het aantal pixels die je in een kleur nodig hebt
Je weet nu hoeveel gram garen je van die kleur nodig hebt.
Hoeveel bollen garen heb je nodig?
– Kijk op je bol garen hoeveel gram er op een bol zit
– Deel nu het gewicht dat je van 1 kleur nodig hebt door hoeveel gram er op een bol zit
– Rond af naar boven. Halve bollen garen zijn niet te koop en je hebt liever te veel garen dan te weinig šŸ˜‰

Ik zal een voorbeeld geven:
– Ik haak met Stylecraft Special DK en haaknaald 5,5 mm.
– Ik maak een proeflapje van 12 pixels
– Het proeflapje weegt 2 gram
– 2 / 12 = 0.1666666667
– 1 pixel weegt dus 0.1666666667 gram
– we hebben in de kleur bruin 830 pixels
– 0.1666666667 * 830 = 138.333333334
– van de kleur bruin hebben we 138.3333334 gram nodig
– Op 1 bol Stylecraft Special DK zit 100 gram
– 138.33333334 / 100 = 1.3833334
– Afronden naar boven heb ik dus 2 bollen bruin nodig

Wat komt wanneer online?

Zaterdag 5 september start Wie is de mol. Gebaseerd op de vorige seizoenen ga ik ervan uit dat hij 10 afleveringen gaat duren. Na elke aflevering komt er op maandag het patroon van een blok online om te haken. Maar hoe zit het dan met de banners? Daar starten we volgende week al mee! Volgende week de bovenste banner en de week erop de onderste. Na de laatste aflevering haken we de blokken aan elkaar en haken we de rand, zodat je volgend seizoen onder de deken naar wie is de mol kunt kijken.

Kort samengevat: vanaf volgende week komt er elke maandag om 20.00 uur een deel van de deken online šŸ˜€

Overige vragen

Is deze CAL geschikt voor een beginner in pixel haken? Als je nog nooit hebt gepixelhaakt denk ik dat dit project wel een uitdaging zal zijn. Ik heb nog niet de hele deken gehaakt, maar tot nu toe heb ik wel redelijk wat kleurwissels gehad en dat vormt vooral de moeilijkheid bij pixel haken. Het belangrijkste is blijven tellen en regelmatig checken of je nog goed gaat.
Deze week zal ik op mijn blog de tutorials voor corner to corner haken en pixel haken met de corner to corner delen. Het is mij helaas niet gelukt om dit te filmen, maar een foto tutorial heb ik wel šŸ˜€

Is de deken gebaseerd op de Nederlandse of de Vlaamse versie van Wie is de mol? Ik ken de Vlaamse versie niet en heb er even naar gezocht. Ik zag dat er wel wat verschillen zijn, zoals bijvoorbeeld het logo, en daaruit maak ik op dat deze deken gebaseerd is op de Nederlandse versie.

Hoe ik op het idee kwam voor deze deken? Geen idee meer precies, het is ook al anderhalf jaar geleden dat ik de deken heb ontworpen. Ik heb wel vanaf dat moment de camera erbij gepakt en ook het hele proces tot nu toe gevlogd. Als de CAL voorbij is zal ik deze online zetten šŸ˜€

Komen er naast alles over deze CAL nog gewone vlogs online? Dit ga ik helaas niet redden. Oorspronkelijk was dit wel het idee, maar het haken van de deken neemt meer tijd in beslag (naast m’n werk, kids, man, huis) dan ik had gepland. Dus de ‘gewone’ vlogs red ik er nu niet naast, maar elke week komt er bij het patroon ook een vlog online over mijn gebeurtenissen tijdens het haken. Dus als je mijn haak vlogs leuk vindt kan je dit denk ik ook wel waarderen.

Haak je mee?

Haak je mee? Ja? Wat onwijs tof! Heel veel plezier met de voorbereidingen deze week zoals het garen uitzoeken en je proeflapje haken!

Zou je bovenstaande foto willen delen op je social media? Zo ziet iedereen dat je meehaakt en ik ook šŸ˜€ Ook als je gebruik maakt van de hashtag #wieisdemolcal kan ik je posts terug vinden, wat ik erg leuk vind om te zien dus doe dat vooral šŸ˜€

Mochten er nog vragen zijn: stel ze vooral! Laat een reactie achter hier, of bij een social media post, of stuur me een mailtje, ik help je graag šŸ˜Š

Tot volgende week, dan gaan we echt van start! Ik heb er zin in šŸ˜€

Liefs,
Mriek

Project: Wie is de mol CAL – made by Mriek
Steek: Pixel haken met de corner to corner steek

Wil je mijn creativiteiten delen? Doe dit dan via een link van mijn site, dan komen ze terecht bij het originele bericht. Alvast dankjewel šŸ’›

22 gedachten over “Alles wat je moet weten over de Wie is de mol CAL”

  1. Hey,
    Ik ga het haken van je deken volgen, maar zelf niet hakenā€¦ aangezien ik Vlaamse ben, Hihi.
    Veel haakplezier, groetjes Sofie

  2. Ik zie dit nu net pas…. Maar ik wil dolgraag mee doen!!! Ik heb nu alleen natuurlijk al die kleuren niet in huis…. En ik moet deze week nog wat afmaken…. Kan ik ook volgende week beginnen?

  3. Hallo, wat gaaf deze deken cal. Voor mij de 1ste keer. Mag ik ook de eigen kleur kiezen? Wat is corner to corner haken?
    Groetjes Marga

    1. Tuurlijk mag je ook je eigen kleuren kiezen. Alleen weet je nu niet of alles dan mooi bij elkaar past aangezien het een mysterieuze cal is šŸ˜‰
      Corner to corner is een haaksteek. Op mijn blog kan je een tutorial vinden ā˜ŗļøšŸ’›šŸŒ·

  4. Ik ben gestart met de 1ste banner. Waarschijnlijk met hier en daar aanpassingen naar de Vlaamse versie

  5. Marieke
    Ik ga je toch onverwachts volgen met deze deken. Mijn dochter bleek een stiekeme fan te zijn.
    Even over het proeflapje ā€¦.. je haakte 12 pixels.
    Maar hoe tel je die ? Bedoel je 12 pixels omhoog en naar links ? Of gewoon 12 losse pixels ? Ik ben van de domme vragen šŸ˜‚ ā€¦. ik denk te veel na.
    Gr sybrichje

    1. Leuk dat je mee gaat doen!
      Domme vragen bestaan niet šŸ˜‰ Ik heb 12 losse pixels gehaakt.
      Veel succes met haken en ook veel plezier šŸ˜„šŸ’›šŸŒ·

Plaats een reactie